Det är visst bra!!

Att hålla på med ridsport eller iaf dressyr kan vara väldigt påfrestande för både självförtroendet och självkänslan tyvärr. Många med mig känner säkert igen sig, jag har aldrig pratat med någon om hur jag tar åt mig av sådant förrut men nu har jag upptäkt att det faktiskt påverkar mig på ett negativt sätt och vill därför dela med mig..
 
Jag har i min "rid karriär" ritit 3 SM inte på någotvis för att jag trott att jag kan vara topp 3 utan för att jag faktiskt lyckats kvalificera mig för tävlingen och i och med det gjort mig förtjänt av en plats. Men jag har hör från många håll att de aldrig skulle åka 100 mil för att rida SM och komma sist, eller att de ens skulle vilja visa upp sig om de inte kunde vara topp 10. Men där säger jag bara STOP!! Sluta snacka skit om andra och gläds i stället åt de som lyckas! Att kvalificera sig till en tävlig betyder ju faktiskt att du får vara med oavsett om du bara lyckats nå minsta kval kravet.
Har man kvalat till tex SM ska du rida på 64% om de nu inte är ändrat, jag fick iaf då höra att de inte var bra att åka på SM med så låga procent utan man skulle minst ligga på mellan 66 el 70 för att ens åka men va fasen de är visst bra du har ju faktiskt kvalat och Svenska ridsportförbundet har sagt att de är okej och att det är de som krävs!!
 
Nu mera måste man ju också kvala för att rida högre än MSV C. Har man då kvalat så tycker jag att det är upp till teamet kring ryttare och hästen som avgör om man är redo och inte vi som tittar på och är "åskådare".. Ekipaget har i och med att de anmält sig faktiskt kvalat och då är det en utbildad domare som gjort den bedömningen att ekipaget faktiskt varit redo!
 
Så alla där ute! Ni är bra, ni är värda de procent ni rider ihop det avgör en utbildad dommare och inte "hobby proffs" på läktaren!!
 

Kommentarer
Postat av: Lizette

Väldigt bra skrivet! Och stå på dig, du är duktig och har en fin häst!

Svar: Tack Lizette :)
Isabelle

Postat av: helena "stolt uppfödare åt q o ladie"

Heja Issa! Du är klok du.....

2013-03-12 @ 19:31:50
Postat av: Kicki

Bra skrivet Issa :) så sant!

2013-03-12 @ 20:05:25
Postat av: Fia

Bra inlägg :) håller absolut med!

2013-03-12 @ 21:07:43
URL: http://sofiawestin.blogg.se
Postat av: Ida Andersson

Bra skrivet :D Tycker som du, fixar man att kvala till sm klart man ska åka och tävla :D är väl därför det finns en kvalgräns för att dom som kvalar ska vara med :D konstigt med en kvalgräns annars tycker jag :P

2013-03-12 @ 22:28:21
Postat av: Camilla Karström

Kunde inte sagt det bättre själv, men tyvärr tar man åt sig av de sk läktarproffsen vilket man inte ska göra.

Svar: Tyvärr är det ju så men man måste hela tiden stänga av vilket är både svårt och jobbigt.
Isabelle

2013-03-13 @ 07:44:25
URL: http://webs.ajpis.se
Postat av: Mia

Självklart ska man åka om man kvalar, kvalen visar ju att man platsar och det är ju en otrolig erfarenhet och minne att ta med sig :)

Svar: Exakt :)
Isabelle

2013-03-13 @ 09:45:31
URL: http://mwdressage.se
Postat av: Emma

Superbra skrivet!! Håller verkligen med dig o Mia! :)

Svar: Tack Emma! Jag tror vi är många som känner igen sig i detta! :)
Isabelle

2013-03-16 @ 23:09:25
URL: http://dressyremma.blogg.se
Postat av: Emma

Om jag nu lyckas kvala till JSM iår så kommer jag ju absolut att åka OM jag kommer med! :P Jag vet själv att jag inte är bland toppryttarna och deras %, men det är ju en himla upplevelse och erfarenhet att bara åka dit! :D

2013-03-18 @ 17:46:03
URL: http://dressyremma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback